Simuleren en berekenen
Vooraf berekenen voordat het daadwerkelijk uitgevoerd wordt kan veel tijd en geld besparen. Dus via een simulatie de situatie eerst nabootsen en consequenties berekenen alvorens het in het echt te doen, zorgt voor zekerheid en geeft ook inzichten door (soms letterlijk) de belichting uit een andere hoek. Simuleren heeft veel raakvlakken met game design. De technieken die wij in game design gebruiken, zijn veelal dezelfde als die benodigd voor simulaties. En simuleren is op zich al een beetje een game!Bij het woord "simuleren" wordt al gauw aan een 3D wereld gedacht waar experimenten en dergelijke uitgevoerd kunnen worden. En vaak is simulatie d.m.v. Unity3D een goede keuze. Maar een simulatie kan ook uit slechts tekst en cijfers bestaan! Of zeer schematische weergaves van de werkelijkheid. Hoe dan ook helpt onze game design achtergrond enorm bij het verbeelden, bedenken, uitwerken en ijken van simulaties en soortgelijke toepassingen. En veel game gerelateerde concepten en libraries kunnen van toegevoegde waarde zijn in de simulatie, zoals physics engines (natuurkunde wetten simuleren) en swarm engines (grote kwantiteiten simuleren). Vraag ons naar de mogelijkheden!
Animeren, 3D animeren en modelleren
Soms is visualiseren al het doel op zich: Bijvoorbeeld een voorwerp of product tot leven wekken voordat deze fysiek is gemaakt. Door het voorwerp in 3D uit te werken, kan men een "feel" krijgen van hoe het eindproduct zal gaan worden. Het is tevens ideaal promotiemateriaal voor bijvoorbeeld beurzen of om belangstelling (onder bijvoorbeeld investeerders) te wekken. Als het voorwerp of product ook een bepaalde werking heeft, kan dit in een animatie uitgebeeld worden. In de meeste gevallen, vooral bij modelleren waarbij detail erg belangrijk is, wordt voor een 3D uitwerking gekozen.
Grote hoeveelheden data (big data) visualiseren
Een game designer krijgt vaak te maken met grote hoeveelheden data en weet hier goed mee om te gaan. Gedurende de game worden enorm veel berekeningen uitgevoerd en databases (vooral bij multiplayer gaming) kunnen omvangrijk worden, waardoor een goede interpretatie ervan belangrijk is. Big data is daardoor voor de game designer niet persé iets nieuws (de term wordt de laatste jaren veel gebruikt in de media). Het analytische vermogen van een game designer gecombineerd met het vermogen om de analyse op speelse, mooie (gelikte) en interactieve wijze te tonen, zijn grote pluspunten bij het verwerken van big data tot hapbare en duidelijke resultaten, overzichten, infographics, interactieve toepassingen / charts, etc.Koppelingen van de data met andere data of visualiserende toepassingen, zoals uitplotten op Google Maps, 3D visualiseren (ruimtelijk inzichtelijk maken), uitplotten op tijdslijnen (visualiseren in de tijd), navigeren (soms letterlijk) door data heen, etc, behoort ook tot de mogelijkheden. Vraag ons naar de mogelijkheden
Educatieve serious games
Vaak is de link klein tussen een serious game en een educatieve games: Een simulatie heeft vaak een educatieve kant (in de simulatie is het de bedoeling dat men wat leert, ervaart of oefent), het visualiseren van big data heeft vaak een informerende en ook educatieve functie, modelleren heeft vaak als doel om nieuwe inzichten te geven. Een combinatie van serious en educatief is dus vaak gewenst en behoort tot de mogelijkheden.Quizen, vragenlijsten en tests
Bij een quiz wordt vaak aan een vrijetijds spelletje gedacht, maar het kan een serieus karakter hebben: bijvoorbeeld om te peilen hoe een kandidaat ervoor staat. Quizen worden leuker en daardoor serieuzer / vaker ingevuld als deze speels en interactief gebracht worden. Dus geen saaie vragenlijst met alle vragen onder elkaar waar men halverwege afhaakt, maar bijvoorbeeld een interactief en animerend karakter die de vragen brengt, vergezeld van foto's en video's die betrekking hebben op de vraag en de vraag verduidelijkt.Een quiz of vragenlijst presenteren is een hele kunst en game design helpt daarbij! Speels en in "hapbare stukken" brengen, blijkt vaak bevorderlijk. Dus niet wederom een formulier, maar vraag voor vraag aanbieden met een leuke transitie (overgang) ertussen. Game-achtige aspecten kunnen bijbedacht worden als deze van toegevoegde waarde zijn, zoals timers, animaties, behendigheid vergende onderdelen (snel handelingen verrichten om vaardigheid te testen).
Bij bepaalde tests kan het nog een stapje verder gaan: apparaten die bepaalde metingen doen, kunnen aan de computer aangesloten worden en betrokken worden bij de test. Bijvoorbeeld biometrische gegevens (fitness achtige toepassingen), hartritme metingen, stress tests, bewegings sensoren, etc.
Voorbeeld: stelt u zich een fitness game voor waar de game de binnenkomende biometrische data analyseert en betrekt in het bijbehorende fitness spel: de workout verandert ineens van een "vervelende taak" in een "een leuk spelletje spelen" waarbij men precies ziet hoe men biometrisch ervoor staat, of men vooruit gaat en hoe men het doet t.o.v. de vrienden die ook het spelletje spelen! Bijbehorende visualisatie kan alles zijn van een simpele grafiek tot een complete 3D omgeving waar een avatar van de speler de workout doet samen met avatars van de vrienden.
Bovenstaande is slechts een greep uit de mogelijkheden van serious gaming! Wij horen graag wat u voor ogen heeft en vertellen graag wat de mogelijkheden zijn. Klik hier om ons een vraag te stellen