Uw eigen game concept laten uitwerken
Wellicht heeft u een goed idee voor een game? Bijvoorbeeld een uniek idee of juist een twist op een welbekend concept. Of u wilt de game een educatieve of serieuze rol geven. Of wellicht wenst u een veelgespeeld gameconcept wat iedereen begrijpt, voor een winactie of ter promotie? Wij horen graag wat voor concept u voor ogen heeft en kunnen een gerichte offerte maken hiervoor. Ook kunnen wij adviseren betreffende gameplay, ontwikkelplatform, uitrol, promotie en verdienmodel.Doel(groep) van de game voor ogen, maar nog geen specifiek game concept
Het komt ook vaak voor dat de klant wel de toegevoegde waarde van een game ziet en globaal weet waartoe en wie het moet dienen, maar het moeilijk vindt om het concept van de game zelf te bedenken. Als het om een educatieve game gaat bijvoorbeeld, dan weet u natuurlijk om welke leerstof het gaat en wie dit moet gaan leren, maar niet precies welk game concept optimaal hierbij past. Wij zijn gamers in hart en nieren en adviseren graag hierover. Wij weten ook goed welke game welke doelgroep aanspreekt en welke moeilijkheidsgraad of curve zij aankunnen.Een welbekend klein game concept kiezen
In een aantal gevallen kan het goed zijn om voor een welbekend klein singleplayer concept te kiezen. Als het bijvoorbeeld om een winactie gaat of een game op een beurs, is het goed om een concept te kiezen wat iedereen gelijk begrijpt. Zodoende klikt men de winactie aan en kan men gelijk spelen, zonder eerst uitleg te hoeven zien en lezen (of deze gelijk kan wegklikken omdat men toch wel weet hoe het moet).Hieronder een aantal voorbeelden van welbekende concepten die wij voor u kunnen uitwerken en die u wellicht inspiratie brengt:
- Memory (met bijvoorbeeld productafbeeldingen)
- Tetris (de welbekende vallende blokken)
- Rad van Fortuin, loterij, fruitautomaat (gok kast), krassen of een dergelijk klein spel met een gok factor
- Bejeweled, 3 op een rij of boter-kaas-eieren
- Woordzoeker (in raster van letters woorden zoeken), Sudoku, galgje of kruiswoordpuzzel
- Pac Man
- Pinball, Ping Pong of Arkanoid (stuiterende bal kaatsen met een balkje om zo blokken weg te krijgen)
- Simpel singleplayer kaartspel, zoals Blackjack of 21, of gamificatie van een welbekend kaart- of bordspel
- Een leuke, game-achtige quiz, eventueel met timer / stopwatch
- Raakschieten met vizier: eendjes, schietschijven of boeven schieten (maar vrouwen en kinderen niet)
- Zoek de verschillen of zoek (halfverborgen) voorwerpen
- Zo snel mogelijk sommen oplossen, antwoorden geven, typen of op targets (ballonnen bijvoorbeeld) klikken
- Puzzel, vormen plaatsen of in stukken gehakt object (scherven) in elkaar zetten, dan wel een boter-kaas-en-eieren schuifpuzzel.
- Simpel tekenprogramma, eventueel met kleurplaten
- Avoider: automatisch rennend poppetje laten springen, bukken, etc om zo obstakels te vermijden
- Simpel race-spelletje (niet 3D) waar men bijvoorbeeld van boven gezien andere auto's moet ontwijken of een auto moet sturen over een parcours. Of een "Hill Racer" waarbij men een "labiele" auto/motor/fiets van de zijkant ziet en over steile heuvels moet racen zonder voorover- of achterover te vallen.
- Projectiel afvuren om iets te raken en daarbij richting/kracht instellen (sterk versimpelde versie van Angry Birds)
- Flappy bird (vogeltje - of iets anders - door nauwe openingen laten springen zonder iets te raken)
- Gebieden veroveren op een kaart door legertjes slim in te zetten
Middelgrote game concepten
Bij middelgrote game concepten wordt vaak een uniek en uitgekiend concept gekozen of een goede remake van een bestaand concept met nieuwe of afwijkende features. Het is nu veel meer dan slechts een winactie dus er moet meer dan "eventjes lekker spelen" geboden worden. Het spel krijgt bijvoorbeeld een verhaallijn. En er wordt meer tijd en budget gestoken in de gameplay, levels en moeilijkheidscurve om zo een game te creëren die langer interesse en uitdaging boeit. Een verdienmodel komt waarschijnlijk om de hoek kijken. En het spel vergt nu ook omhulling, oftewel een mooi startscherm, wellicht een korte intro animatie en win/verlies schermen evenals een hiscore lijst.Of u nu zelf dit uitgekiende concept in handen heeft of u wilt dit samen met ons tot een geschikt concept wilt komen: wij staan klaar om u hierin te adviseren.
Er wordt ook vaak gekozen voor clusters van minigames, verbonden door een verhaallijn. Een karakter loopt bijvoorbeeld rond in een huis en kan in allerlei kamers kleine games spelen, die hem voortbrengen in het spel en in de verhaallijn. In de ene kamer kan gepuzzeld worden, in de ander moet men iets raak schieten, in weer een andere moet men verborgen voorwerpen vinden. Voor veel educatieve game concepten passen wij dit principe toe: iedere minigame behandelt een bepaald aspect uit de leerstof.
Grote game concepten
Voorbeelden van grote game concepten zijn:- De meeste app's (ook kleine game concepten die echter wel van hoge kwaliteit native of via Unity3D gemaakt moeten worden)
- Multiplayer games en gaming portals (website met een bundeling van middelgrote games)
- Grotere standalone games, voor publicatie op Steam of ontwikkeld in Unity3D
- Serious games met omvangrijke concepten, flinke simulaties en/of nauwkeurige berekeningen
- Facebook games die gespeeld worden via de Facebook API
Wat zijn globaal gezien ongeveer de kosten?
Gamedesign is handwerk! Ieder karakter, monster, wapen, object, achtergrond, level, etc moet met de hand getekend, geanimeerd en geprogrammeerd worden voordat deze tot leven komt. Hetzelfde geldt voor de gameplay: iedere handeling, actie, move, interface, menu, etc moet zorgvuldig in elkaar gezet worden.Het netwerk van gamedesign.nl bestaat uit zeer bekwame vormgevers, illustratoren, animatoren en programmeurs met een uitstekende prijs/kwaliteits-verhouding. Wij maken graag voor u een offerte en bespreken graag de mogelijkheden!
contact